" فرق گفتمان ساده با زبان زرگری وگفتمان پیچیده ی آکادمیک و نخبه گرائی "

گاهی فرصتی که پیش می آید و گشت و گذاری در میان برخی از سایت ای خبر رسانی و سیاسی اینترنتی دارم با مقالات تحقیقی و سیاسی و ... بس طولانی مواجه می شوم که با فرصت محدود امکان خواندن تا پایانش نیست. ضمن اینکه روش گفتمان کلامی اشان آنگونه است که نه همه گیر ، بلکه دارای مخاطبین خاص می باشد.

ناگفته نماند که گاهی محتوا آنگونه است که ناگهان بیاد اوایل انقلاب می افتم که مدتی قبل از یورش و تهاجم سراسری به دانشگاه ها با پوشش انقلاب ضد فرهنگی بود که پس از تعطیلی کلاس درس همراه تنی چند از دانش آموزان در جلوی دانشگاه حضور می یافتم تاکه در بحث داغ جریانات سیاسی حضور داشته باشم و از این اندوخته های کسب شده در کلاس درس استفاده کنم . یعنی اینکه بتوانم پاسخگوی سئوالات گوناگون دانش آموزان کلاس درس باشم . یک روز که بحث داغی پیرامون زیر بنا ورو بنا و اصل مسئله ی اقتصادی بود که عجیب هر مدعی جوان احساساتی شده ی دانشجوئی یا فعالین سیاسی تلاش می کردتا که هر چه بیشتر از اصطلاحات و واژگان سنگین و فرنگی سیاسی استفاده کند که مد روز بود تا که به حریف خود نشان دهد که چون اهل مطالعه و مبارزه می باشد بنابراین میزان دانش و شناخت و اطلاعات سیاسی اش خیلی بیش از وی می باشد. حال بماند که گذشته ازحالات بر فروختگی صورت و بلند و زمخت شدن صدا و بر جسته شدن رگ های گردن و سینه سپر کردن با بحث زرگری کردن که اینهم مد بود . چونکه ناشی از محصول طولانی فرهنگ استبدادی وسرکوب و سانسور وتک صدائی وعدم تجربه یا بنا بر قولی عدم تمرین دمکراسیدر جامعه وتحمل پذیری دیگران بود.

اما در آن هنگام یک نفر که زیر 40 سال بود و بحث ها را گوش می کرد وارد بحث شد و خطاب به مدعیان گفت شما که اینقدر حرف از طبقه ی گارگر و دفاع کردن از کار گر می زنید .من یک کارگر زحمتکش نقاش می باشم که بیش از 5 کلاس هم بیشتر در س نخوانده و سواد ندارم و با این بحث هائی که شما می کنید آشنائی ندارم چونکه نمی فهم که چه می گوئید . زیرا که با زبان من صحبت نمی کنید که برای من قابل فهم باشد . ولی این را می دانم که اگر چنانچه به جای اینگونه بحث ها و پخش اطلاعیه های شما که با کاغذ مرغوب تهیه می شود و بدرون خانه ی من در دفاع از کارگران شبانه انداخته می شود که نام سازمان خاصی هم در پای آن زده شده است . مثلاً یک کیلو گوشت ضمیمه می شد که بخشی از نیاز من بر طرف می شد . خیلی بیشتر می فهمیدم که معنی و مفهومد فاع کردن شما از کار گران چیست؟

فراموش نشود همان زمان که اینگونه بحث های سیاسی یا جدل ها ادامه داشت . ارتجاع حاکم در شرف تدارک یورش سراسری به دانشگاه ها و به خاک و خون کشیدن و تعطیل کردنش برای 3 سال بود تا که بتواند با حذف جریانات سیاسی از صحنه موقعیت خود در قدرت را تثبیت کند .

اکنون نیز برخی مقالات تحلیلی بالا بلند که برروی بر خی از سایت های سیاسی اینترنتی باز تاب داده می شود که مختص نخبگان می باشد ونه مخاطین دیگر که بزبان شان گفتمان نمی شود. بنوعی تداعی کننده ی همان شرایطی است که اشاره شد . زیرا که در ایران سرکوب و ضرب و شتم و خفقان و زندان و شکنجه اعدام بیداد می کند . دانشجویان گروه گروه باز داشت می شوند . چونکه کودتا گران حاکم وحشت از برگزاری تظاهرات ضد حکومتی 16 آذر دارند . از سوی دیگر هرروز ی توطئه ی جدیدی علیه ی اپوزیسیون اصلی مقیم اشرف تدارک دیده می شود . به جای اینکه پژوهشگران و فعالانسیاسی رهنمود تحلیلی همه گیر بدهند که چگونه می بایست با ترفند و شگرد های وحشت زای کودتاگران حاکم مبارزه کرد. یا اینکه اکنون که مردم وارد صحنه شده اند چگونه تاکتیک و روش مبارزه ای را بر گزینند که ضمن سمت و سوی رادیکال داشتن آسیب پذیری کمتری دربر داشته باشد. یا اینکه تلاش برای برگزاری حرکت های اعتراضی مکمل دانشجویان داخل کشور بمناسبت 16 آذر در برون مرز شود .همینطور تبلیغات مخرب و همسوی انحرافی امثال شبکه ی خبررسانی بی بی سی خنثی شود اما در عوض به تحلیل مقالات آکادمیک روی آورده می شود که همانگونه که گفته شد دارای مخاطبان ویژه ای می باشد که ارتباطی به مردم معترض داخل کشور ندارد.

هوشنگ – بهداد

7 آذر ماه سال 1388