روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 11 مرداد ماه سال 1389
نقد و بررسی : سرمقاله روزی نامه ی حکومتی جمهوری " شكست اجلاس بيروت"
" منظور از شکست اجلاس بیروت نقل قول از روزنامه النهار است که بشار اسد گفته مقاومت لبنان نباید تضعیف شود"
فراموش نشده که یکی از مقامات بلند پایه ی روسیه گفته است که برای ما در درجه اول منافع خودمان ارجحیت دارد . یعنی اینکه سیاست خارجه ی این کشور همچون سایر کشور های دیگر پیگیری منافع کشورهای خودشان می باشد. به جز سیاست خارجی حاکمان تهران که چون ضد مردمی و متزلزل می باشند . تاکتیک شان پیگیری سیاست چوب حراج بر منابع و ذخایر کشور زدن وباج دادن به دیگران است تا که بتوانند هم بر قدرت بمانند .هم امکان هرچه بیشتر غارتگری شان ادامه یابد .هم اینکه بتوانند اهداف پلید خودشان را دنبال کنند که پس از 8 سال جنگ پروژه ی هسته ای جایگزین آن موهبت الهی شده است. در صورتی که تبدیل به بحران جدی داخلی و منطقه ای و جهانی شده است . برای اینکه تلاش می شود تا هرچه زود تر دسترسی به سلاح هسته ای شود . بنابراین چون حاکمان رژیم ضد بشری با موج مخالفت های منطقه ای و جهانی مواجه شده اند . لذا مجبور شده اند تا سیاست مکمل حاشیه ی امنیتی صدور تروریسم و بحران و ارتجاع به برون مرز را شدت دهند . بنابراین چون نیاز به سوریه بعنوان تنها هم پیمان کشور عربی در خاور میانه دارند . مشخص است که برای شان نه قابل قبول که شوکه انگیز است سوریه دچار سیاست چرخشی شود . برای همین از دیدار رئیس جمهور سوریه با پادشاه عربستان در بیروت سخت دستپاچه و سراسیمه شده اند. چونکه نه اینکه تمام باج دادن های کلان 3دهه به سوریه بر باد می رود ، بلکه این چرخش می تواند ضربه و آسیب فلج کننده بر اهداف تروریستی حاکمان تهران در منطقه وارد کند که از طریق حزب الله لبنان و حمایت سوریه در لبنان و خاورمیانه برای باج گیری و چانه زنی وسیاست وقت کشی مذاکرات هسته ای دنبال می شو د. پس طبیعی است که از همه امکانات و تجربیات توطئه وتهدید آمیز و اختلاف افکن استفاده می سود تا که نشست بیروت پیروز نشود و سفر پادشاه عربستان به منطقه ی خاور میانه پیرامون فعال کردن مذاکرات صلح در منطقه با شکست مواجه شود . اما از سوی دیگر رئیس جمهور سوریه می داند که موقعیت رژیم ضد بشری خطری شده است . نقش مداخله گرایانه اش در عراق و دخالت در عدم نخست وزیر جدید در عراق مور د خوشآیند سوریه همسایه عراق نیست . همینطور تلاش برای دسترسی به سلاح هسته ای اش احتمال خطر جنگ را افزایش داده است . مهمتر اینکه سوریه یک کشور عربی است که نفت هم برای صادر کردن ندارد . بنابراین کمک های مالی که از عربستان و سایر شیخ نشین های منطقه دریافت می کند خیلی بیش از آن است که حاکمان تهران به سوریه باج می دهند . البته تا زمانی که می تواند از همه در یافتی ها اهدائی استفاده کند چرا سوریه به فکر دریافت این هدایا و منافع خودش نباشد وخودش را در گیر موضوع بحران هسته ای رژیم تروریستی ضد بشری نکند که می تواند منتهی به جنگ شود که عاقبت آن نا معلوم است . پس دلیل ندارد که واقعیت پشت پرده و زد وبند ها را رئیس جمهور سوریه به سران رژیم ضد بشری منتقل کند ولی سر مقاله نویس خوشباورانه و عجولانه از موضع فرار به جلو تیتر شکست نشست بیروت زده که به نقل روزنامه النهار لبنان است که خبر اعلام شکست غیر رسمی داده است . همین عجله کاری نشان از وحشت این نشست و وارونه نتیجه گیری کردن از این نشست است. البته سر مقاله نویس لو داده همه ی گرد وخاک کردن ها از وحشت اعلام عاملان ترور رفیق حریری نخست وزیر اسبق لبنان است . زیرا که انگشت اتهام بسوی حزب الله لبنان بعنوان قاتل رفیق حریری نشانه روی شده است که از رئیس جمهور سوریه نقل شده این حکم محکومیت می تواند اینگونه موجب تضعیف مقاومت لبنان مقابل آمریکا یا حزب الله لبنان شود :
"درصورتي كه دادگاه بين‌المللي ترور رفيق حريري، حزب الله لبنان را محكوم كند، علاوه بر حزب الله، دولت سوريه نيز با آن مخالفت خواهد كرد. اسد افزوده است: نقش اين دادگاه يافتن مسببان اين ترور بود، درحالي كه حكم كنوني دادگاه ضربه به نيروهاي مقاومت حزب الله و كشورهايي است كه در اردوگاه حاميان آمريكا حضور ندارند. وي گفت: "سوريه اجازه تضعيف نيروهاي مقاومت حزب الله را نخواهد داد چرا كه اين خط قرمزي است كه نمي‌توان از آن گذشت."
سرمقاله نویس در ادامه بابازگوئی تاریخچه جنگ داخلی در لبنان که از سال 54 شروع و سال 61 اشغال شد که فالانژیست ها قدرت گرفتند . سپس برای تبلیغ و دفاع کردن از حزب الله که بدستور خمینی شیاد تشکیل و تأسیس شد که ابتدا خودشان را فرزندان معنوی خمینی شیاد نا میدند ولی در ادامه تبدیل به حقو ق بگیران در خدمت بیت جمارن و پاسداران و اهاف شان در لبنان ومنطقه خاور میانه تبدیل شده اند زیرا که فعال و مسلح بودن شان برای حاکمان تهران بسیار پر اهمیت دارد اینان را ناجیان لبنان و مردمش دانسته است.
در خاتمه اینکه همه ذوق زدگی سرمقاله نویس از هوار زدن شکست نشست بیروت مشخص شد که مربوط به نقل قول کردن از رئیس جمهور سوریه است که گفته خواهان تضعیف حزب الله لبنان نیست . زیرا که رئیس جمهور سوریه می تواند از حزب الله لبنان در راستای اهداف باج گیرانه ی بیشترش از رژیم ضد بشری تا جائی که می تواند سوء استفاده کند.زیرا که اینگونه موضع گیری تاکتیکی و موقتی و بر اساس منافع اقتصادی و سیاسی سوریه می باشد . به خصوص اینکه سر مقاله نویس اعتراف کرده است که آمريكا پس از جنگ 33 روزه ی حزب الله لبنان و پاسداران با اسرائیل سعي كرد از موقعيت ممتاز تركيه در منطقه براي نزديك ساختن مواضع سوريه و اسرائيل استفاده كند و افزوده ولی رهبر لوطی جماران و پاسداران برای بر هم زدن این اقدام میانچی گری ترکیه با تحریک کردن سازمان جهاد فلسطین و حماس به موشک پرانی بدرون خاک اسرائیل همچنین ترغیب حماس به عدم تمدید آتش بس با اسرئیل و مخالفت کردن تدارك جنگ 22 روزه عليه غزه طراحی شد تا که ضمنتلاش برای برون رفت موقت بحران هسته ای مذاكرات سوریه و اسرائیل از طریق ترکیه هم بر هم زده شودزیرا که رايزني‌های انجام شده با این جنگ غافلگيرانه منجر به شکست شد . بعلاوه سر مقاله نویس در دنباله برای نشان دادن مخالفت با اقدام جدید سعودی ها که رابطه نزدیکی هم با ترکیه دارد به نقل از گفته رئیس جمهور سوریه مدعی شده که سعودي‌ها نبايد تصور كنند با ورود به اين صحنه، مي‌توانند تحول تازه‌اي در موازنه سياسي منطقه به سود آمريكا و اشغالگران صهيونيست ايجاد كنند و احياناً طرح سازش با اشغالگران را مجدداً كليد بزنند . آنگاه با نماینده مردم لبنان شدن و دفاع کردن از حزب الله لبنان خطاب به عربستان گفته است اگر رياض درصدد تقويت زمينه‌ها براي ثبات و امنيت بيشتر براي لبنان و منطقه است، بايد بداند که باید از مقاومت اسلامي یا حزب الله لبنان و جنگ با اسرائیل به جای تلاش برای مذاکرات صلح در منطقه حمایت کند . در غیر اینصورت با تحریک حزب الله و حماس به تشویق راه اندازی جنگی دیگربا اسرائیل باید در انتظار تحمل شكست تازه‌اي در همين مقوله باشد. بهر حال هرگز جای ابهامی وجود نداردکه عامل جنگ افروزی و بحران آفرینی دشمن با روند مذاکرات صلح خاورمیانه کردن فقط حاکمان تهران می باشند به ویژه اینکه تلاش برای دسترسی به سلاح هسته ای می کند . بنابراین تا این رژیم ضد بشری در ایران سر کار باشد شرایط منطقه بحرانی و خطری وبی ثبات تر می شود و امنیت صلح و امنیت غرب هم از ترکش این بی ثباتی در امان نیست
.
هوشنگ بهداد
http://www.jomhourieslami.com/1389/13890511/13890511_01_jomhori_islami_sar_magaleh_0001.html
روزی نامه ی حکومتی جمهوری اسلامی دوشنبه 11 مرداد ماه سال 1389
شكست اجلاس بيروت